Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/532
Title: Роль земств Полтавської губернії у розбудові дошкільної освіти в середині ХІХ – на початку ХХ ст.
Other Titles: The role of zemstvos of Poltava province in the development of preschool education in the middle of the 19th and early 20th centuries
Authors: Нікітін, Юрій Олександрович
Nikitin, Yurii Oleksandrovych
Keywords: дошкільна освіта
pre-school education
-
земства Полтавської губернії
zemstvos of Poltava province
-
дитячі заклади освіти
children's educational institutions
-
Issue Year: 2024
Publisher: Умань : УДПУ ім. П. Тичини
Citation: Соціально-економічний і політичний розвиток країн Східної Європи (ХVІ – ХХІ ст.): зб. матеріалів Всеукраїнської наукової конференції з міжнародною участю (м. Умань, 9 травня 2024 р.) За ред.: І. І. Кривошея, О. М. Скрипник, Л. М. Фицик. Умань : УДПУ ім. П. Тичини, 2024. 172 с.
Abstract: У другій половині ХІХ ст. на теренах Полтавської губернії відбувався процес поширення прогресивних в той час ідей щодо дошкільного виховання та створення ясел. Частина з яких функціонувала на платній основі, а отже не була доступна для дітей з малозабезпечених родин. Поширення ринкових відносин у другій половині ХІХ ст. поставило перед новоутвореними самоврядними інституціями питання дошкільного виховання. Об′єднавши зусилля органи місцевого самоврядування, різноманітні товариства та меценати сприяли фактичному зародженню та становленню системи дошкільного виховання. В той же час слід зазначити, що держава фактично відсторонилась від вирішення даної проблеми. In the second half of the 19th century on the territory of Poltava province, the process of spreading the, then progressive ideas, regarding preschool education and the creation of nurseries took place. Some of them operated on a paid basis, and therefore were not available for children from low-income families. The spread of market relations in the second half of the 19th century. presented the newly formed self-governing institutions with the issue of preschool education. Having united the efforts of local self-government bodies, various associations and patrons contributed to the actual birth and formation of the preschool education system. At the same time, it should be noted that the state actually distanced itself from solving this problem.
URI: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/532
Appears in Collections:Без назви

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Збірник матеріалів_конференції_09_05_2024.pdf1.8 MBAdobe PDFDownload


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.