Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/525
Title: Research of the Problems of Professional Support for Teachers in the Implementation of Inclusive Education
Other Titles: Дослідження проблем професійної підтримки вчителів у процесі впровадження інклюзивної освіти
Authors: Прядко, Любов
Pryadko, Lubov
Миронова, Світлана
Myronova, Svitlana
Keywords: професійна підтримка вчителя
professional support for teachers
-
інклюзивна освіта
inclusive education
-
дитина з особливими освітніми потребами
a child with special educational needs
-
інститут післядипломної освіти
institute of postgraduate education
-
Issue Year: 2024
Publisher: „Аз-буки“
Citation: Pryadko Lubov, Myronova Svitlana. (2024). Research of the Problems of Professional Support for Teachers in the Implementation of Inclusive Education. Pedagogika-Pedagogy. ‘Аз-буки’. Volume 96, Number 3, 347–355.
Abstract: Professional support for teachers plays a crucial role in the implementation of inclusive education. In the study, the concept of “professional support for teachers” refers to the existence of close social ties between the administration (school principal and his deputies), colleagues, parents of children with SEN, and teachers of postgraduate pedagogical education institutions, who are the main resource for professional support. The aim of the study was to identify current problems of professional support for teachers of inclusive education in a general secondary education institution. It is established that the administration of the institution is mainly interested in the formation of additional competencies of teachers. The problems in which teachers need professional support are identified, in particular: increasing incentives to work with children with SEN; involving special educators in the provision of correctional and developmental services; providing funding for institutions to create an inclusive educational environment; conducting educational work with parents to form adequate expectations of their children; providing teachers with practical advice on minimizing unwanted behavior and modifying educational material for children with intellectual difficulties and autism spectrum disorders. It was found that the activity and motivation of parents of children with SEN to cooperate plays an exceptional role in providing support to teachers. Вирішальну роль у впровадженні інклюзивної освіти відіграє професійна підтримка вчителів. Під поняттям «професійна підтримка вчителів» у дослідженні розуміється наявність тісних соціальних зв’язків між адміністрацією (директором школи та його заступниками), колегами, батьками дітей з ООП та викладачами закладів післядипломної педагогічної освіти, які основного ресурсу професійної підтримки. Метою дослідження було виявлення актуальних проблем професійного супроводу вчителів інклюзивного навчання закладу загальної середньої освіти. Встановлено, що адміністрація закладу переважно зацікавлена у формуванні додаткових компетентностей педагогів. Визначено проблеми, в яких педагоги потребують професійної підтримки, зокрема: підвищення стимулів до роботи з дітьми з ООП; залучення педагогів-дефектологів до надання корекційно-розвиткових послуг; забезпечення фінансування закладів для створення інклюзивного освітнього середовища; проведення виховної роботи з батьками щодо формування адекватних очікувань у дітей; надання вчителям практичних порад щодо мінімізації небажаної поведінки та модифікації навчального матеріалу для дітей з інтелектуальними труднощами та розладами аутистичного спектру. Виявлено, що виняткову роль у наданні підтримки вчителям відіграє активність та мотивація батьків дітей з ООП до співпраці.
URI: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/525
Appears in Collections:Кафедра педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogy_3_24_Lubov Pryadko.pdf267.83 kBAdobe PDFDownload


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.