Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/102
Title: Впровадження курсу «Медіаосвіта» у загальноосвітніх навчальних закладах
Other Titles: Внедрение курса «Медиаобразование» в общеобразовательных учебных заведениях
Implementation of the “Mediaeducation” course in secondary schools
Authors: Наконечна, Людмила Миколаївна
Наконечная, Людмила Николаевна
Nakonechna, Lyudmyla Mykolaivna
Лобода, Вікторія Володимирівна
Лобода, Виктория Владимировна
Loboda, Viktoriya Volodymyrivna
Keywords: медіа
медиа
media
медіаосвіта
медиаобразование
media education
курс
курс
course
медіакультура
медиакультура
media culture
навчальний заклад
учебное заведение
institution
Issue Year: 2014
Publisher: Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченка
Citation: Наконечна Л.М., Лобода В.В. Впровадження курсу «Медіаосвіта» у загальноосвітніх навчальних закладах // Вісник. - Випуск 121 .- Серія: Психологічні науки. – Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченка. – 2014. – С. 39 – 43.
Abstract: У статті розглядаються пріоритетні напрямки розвитку в Україні ефективної системи медіаосвіти: створення системи шкільної медіаосвіти, що передбачає розробку психологічно обґрунтованої навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів, сприяння розповсюдженню практики інтеграції медіаосвітніх елементів в навчальні програми різних предметів. Автори обґрунтовують доцільність впровадження курсу «Медіаосвіта» в загальноосвітніх навчальних закладах, так як збільшення інформаційного потоку з кожним роком все сильніше впливає на освітній процес та життя суспільства в цілому. Звідси зрозуміла важливість інтенсивного розвитку медіаосвіти, яка дозволить навчити майбутнє покоління закономірностям масової інформації. В статье рассматриваются приоритетные направления развития в Украине эффективной системы медиаобразования: создание системы школьного медиаобразования, что предусматривает разработку психологически обоснованной учебной программы для общеобразовательных учебных заведений, содействие распространению практики интеграции медиаобразовательных элементов в учебные программы различных предметов. Авторы обосновывают целесообразность внедрения курса «Медиаобразование» в общеобразовательных учебных заведений, т.к. увеличение информационного медийного потока с каждым годом сильнее влияет на образовательный процесс и жизнь общества в целом. Отсюда понятна важность интенсивного развития медийного образования, которое позволит обучить подрастающее поколение закономерностям массовой информации. The paper considers priority directions of development of efficient system of mediaeduction in Ukraine: creation of mediaeducation system in schools, which assumes development of psychologically justified educational system for secondary schools, and assistance in distribution of the practice of integration of media-educational elements into educational programs of different courses. Authors justify advisability of implementation of the course “Mediaeducation” in secondary schools, because the increase of informational media flow every year more and more influences educational process and life of society in general. The latter explains the importance of intensive development of media education, which will allow one to teach the laws of mass information to the rising generation.
URI: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/102
Appears in Collections:Кафедра освітніх та інформаційних технологій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nakonechna_Loboda_Kurs_Mediaosvita.pdf422.82 kBAdobe PDFDownload


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.