Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/373
Назва: | Розвиток сільськогосподарської освіти на українських землях у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.: дискусії, законодавчі ініціативи, результати |
Інші назви: | Развитие сельскохозяйственного образования на украинских землях во второй половине XIX – начале ХХ ст.: дискуссии, законодательные инициативы, результаты Development of Agricultural Education in Ukrainian Lands in the Second half of XIX - early XX Century: Discussions, Legislative Initiatives, Results |
Автори: | Нікітін, Юрій Олександрович Никитин, Юрий Александрович Nikitin, Yurii Oleksandrovych |
Ключові слова: | Російська імперія Russian Empire Российская империя українські губернії Ukrainian provinces украинские губернии законодавство legislation законодательство органи місцевого самоврядування local self-government bodies органы местного самоуправления різнопрофільні сільськогосподарські школи various agricultural schools разнопрофильные сельскохозяйственные школы |
Рік публікації: | 2021 |
Видавець: | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини |
Бібліографічний опис: | Нікітін Ю. Розвиток сільськогосподарської освіти на українських землях у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.: дискусії, законодавчі ініціативи, результати. Уманська старовина. 2021. Вип. 8. С. 5–25. |
Короткий огляд (реферат): | На основі широкого кола історичних джерел з використанням методів історико-архівного аналізу, синтезу та аналізу висвітлено роль уряду, громадськості, органів місцевого самоврядування та меценатів у процесі формування мережі різнопрофільних сільськогосподарських закладів освіти в період модернізації українських губерній у межах Російської імперії в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Аналіз історіографічної спадщини засвідчує, що наявні праці не в повній мірі розкривають основні аспекти обраної для дослідження проблеми. За результатами проведеного дослідження з’ясовано, які основні чинники впливали на темпи формування мережі сільськогосподарських освітніх закладів для чоловіків та жінок, еволюцію законодавчої бази з даного питання, оцінки громадськості щодо якості та значення знань з підвищення продуктивності тогочасного сільськогосподарського виробництва. Показано роль з’їздів та виставок у поширенні досягнень аграрної сфери серед виробників сільськогосподарської продукції. Приділено увагу маловідомим аспектам обраної теми, які потребують подальшої наукової розробки. На основе широкого круга исторических источников с использованием методов историко-архивного анализа, синтеза и анализа освещена роль правительства, общественности, органов местного самоуправления и меценатов в процессе формирования сети разнопрофильных сельскохозяйственных учебных заведений в период модернизации украинских губерний в пределах Российской империи во второй половине XIX – в начале ХХ ст. Анализ историографического наследия свидетельствует, что существующие труды не в полной мере раскрывают основные аспекты выбранной для исследования проблемы. По результатам проведенного исследования выяснено, какие основные факторы влияли на темпы формирования сети сельскохозяйственных образовательных учреждений для мужчин и женщин, эволюцию законодательной базы по данному вопросу, оценки общественности по качеству и значению знаний по повышению производительности сельскохозяйственного производства. Показана роль съездов и выставок в распространении достижений аграрной сферы среди производителей сельскохозяйственной продукции. Уделено внимание малоизвестным аспектам выбранной темы, требующим дальнейшей научной разработки. Based on a wide range of historical sources using the methods of historical and archival analysis, synthesis and analysis, the role of government, public, local governments and patrons is highlighted in the formation of a network of various agricultural educational institutions during the modernization of Ukrainian provinces within the Russian Empire in the second half of XIX - in the early twentieth century. Curricula of various agricultural educational men’s and women’s establishments are analyzed. The relationship between the needs of industry and agriculture in the modernization and development of a network of educational institutions for the training of specialists for agriculture is shown. The reasons for the practical orientation of the educational process in the above institutions are highlighted. The analysis of the historiographical heritage shows that the available works do not fully reveal the main aspects of the problem chosen for research. The results of the study revealed the main factors influencing the pace of formation of the network of agricultural educational institutions for men and women, the evolution of the legal framework on this issue, public assessments of the quality and importance of knowledge to increase the productivity of agricultural production. The role of the state in the organization of congresses and exhibitions, as well as the role of the latter in spreading the achievements of the agricultural sector among agricultural producers is shown. The events of the organizers of agricultural congresses and exhibitions for the dissemination and popularization of the latest agricultural knowledge and technologies among agricultural producers are covered. The interrelation between the spread of the latest agricultural knowledge, technologies and increasing the productivity of agricultural farms is shown. Attention is paid to little-known aspects of the chosen topic that require further research. It has been shown in the article that the state took a number of steps towards legislative regulation in the sphere of agricultural education. Legislative initiatives were focused on the support of civil and private initiative for the creation of agricultural educational institutions. At the same time the state retained a centralized control over the organization of an educational and upbringing process in newly created educational institutions. It contributed to the formation of a network of different types of agricultural educational institutions for men and women. An important aspect of the activities of newly created educational institutions was the attention to practical lessons. It is worth emphasizing that legislative base, as well as the network of agricultural educational institutions were imperfect. Among the factors influencing the pace of innovations in an agrarian sphere we should point out the following ones: a general low education level of peasants‚ half-hearted nature of a state agrarian policy, the preservation of a significant influence of patriarchal traditions (in the economy and society). It hindered a rapid modernization of an agricultural sphere. At the same time the need for the modernization of an agrarian sphere forced the state, local governments, philanthropists and all concerned people to look for the new forms and methods of popularization of innovations in agriculture. Agricultural conventions and exhibitions played an important role in it. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/373 |
Розташовується у зібраннях: | Кафедра соціально-гуманітарної освіти |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Nikitin_Development_of_Agricultural_Education.pdf | 1.01 MB | Adobe PDF | Завантажити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.