Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/378
Title: Аnalysis of the model of consumer behavior in the healthy products segment as a perspective for the inclusive marketing development.
Other Titles: Аналіз споживчої поведінки у сегменті здорового харчування як перспектива розвитку інклюзивного маркетингу.
Анализ потребительского поведения в секторе здорового питания как перспектива развития инклюзивного маркетинга.
Authors: Nikitin, Yurii Oleksandrovych
Нікітін, Юрій Олександрович
Никитин, Юрий Александрович
Keywords: health product consumption
споживання продуктів здорового харчування
потребление продуктов здорового питания
food market
ринок харчових продуктів
рынок пищевых продуктов
behavioral patterns
поведінкові патерни
поведенческие паттерны
marketing channels
маркетингові канали
маркетинговые каналы
product labeling
маркування на упаковці продуктів
маркировка на упаковке продуктов
Issue Year: 2021
Publisher: Sumy State University, Ukraine
Citation: Letunovska, N., Yashkina, O., Saher, L., Alkhashrami, F. A., & Nikitin, Yu. (2021). Analysis of the Model of Consumer Behavior in the Healthy Products Segment as a Perspective for the Inclusive Marketing Development. Marketing and Management of Innovations, 4, 20-35. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-02
Abstract: The article is devoted to considering an issue in the Ukrainian market regarding healthy behavior, particularly in the field of consumption and research of trends in the development of the segment of healthy products. The article's main purpose is to determine the predominant behavioral patterns of the population of Ukraine regarding the consumption of healthy foods. The study found a degree of consumer interest in healthy foods. The relationship between the level of happiness of the population and its activity to the consumption of products of the healthy food segment is modeled. The authors have identified the factors influencing the choice of products in the analyzed segment. The degree of consumer awareness of typical labels on products of a healthy segment is determined. According to the study results, recommendations are given on the expediency of using different information channels of interaction with consumers in the healthy food products market for forming inclusive marketing strategies. The methodological basis was a marketing study of Ukrainian citizens. Methods included online surveys in the form of questionnaires and offline surveys by respondents filling out printed questionnaires. The questions of the questionnaire were divided into blocks, which provided an opportunity to find out the respondents' attitudes towards the following groups of questions: a) interest in products of the healthy segment and general behavioral patterns when choosing products in this category; b) consumer awareness of the main types of labeling on the packaging of healthy segment products; c) consumer awareness of existing healthy food products on the market and the peculiarities of the purchase of these goods by an individual; d) the degree of trust in marketing channels of informing about healthy food products among the population of Ukraine. The results of the study may be useful to manufacturers in the segments of healthy foods. The material presented in the article will be of interest to representatives of related fields of activity and specialists involved in developing and implementing promotion strategies in the segment of health products. У статті проаналізовано споживчу поведінку на ринку здорового харчування України та визначено тренди розвитку сегменту продуктів здорового харчування. Основною метою статті є визначення головних патернів поведінки населення України щодо споживання продуктів здорового харчування. У ході дослідження з’ясовано ступінь зацікавленості споживачів у продуктах здорового харчування. Змодельовано залежність між рівнем щастя населення та споживанням продуктів сегменту здорового харчування. Авторами виокремлено фактори, які впливають на вибір продуктів аналізованого сегмента. Визначено ступінь обізнаності споживачів щодо типового маркування продуктів сегменту здорового харчування. За результатами дослідження встановлено доцільність використання окремих інформаційних каналів для взаємодії зі споживачами на ринку продуктів здорового харчування у контексті формування стратегій інклюзивного маркетингу. Методологічною базою дослідження є маркетингове дослідження громадян України, а саме методи онлайн-опитування в формі анкетування та офлайн-опитування шляхом заповнення респондентами друкованих анкет. Запитання анкети було поділено на блоки, що дозволило визначити а) зацікавленість респондентів у продуктах сегменту здорового харчування та загальні поведінкові патерни при виборі продуктів цієї категорії; б) обізнаність споживачів щодо основних видів маркування на упаковці товарів здорового харчування; в) поінформованість споживачів про наявні продукти здорового харчування та особливості купівлі цих товарів окремою людиною; г) ступінь довіри до маркетингових каналів інформування про продукти здорового харчування серед населення України. Результати дослідження можуть бути корисними виробникам продуктів здорового харчування, представникам суміжних сфер діяльності, які прямо пов’язані з сегментом продуктів здорового харчування, а також фахівцям, які займаються розробленням та реалізацією стратегій їх просування. В статье проанализировано потребительское поведение на рынке здорового питания Украины и определены тренды развития сегмента продуктов здорового питания. Основной целью статьи является определение главных паттернов поведения населения Украины по потреблению продуктов здорового питания. В ходе исследования выяснена степень заинтересованности потребителей в продуктах здорового питания. Смоделирована зависимость между уровнем счастья и потреблением продуктов сегмента здорового питания. Авторами выделены факторы, влияющие на выбор продуктов анализируемого сегмента. Определена степень осведомленности потребителей о типичной маркировке продуктов сегмента здорового питания. По результатам исследования установлена целесообразность использования отдельных информационных каналов для взаимодействия с потребителями рынка продуктов здорового питания в контексте формирования стратегий инклюзивного маркетинга. Методологической базой исследования является маркетинговое исследование граждан Украины, а именно методы онлайн-опроса в форме анкетирования и офлайн-опроса путем заполнения респондентами печатных анкет. Вопросы анкеты были разделены на блоки, что позволило определить: а) заинтересованность респондентов в продуктах сегмента здорового питания и общие поведенческие паттерны при выборе продуктов этой категории; б) осведомленность потребителей об основных видах маркировки на упаковке товаров здорового питания; в) осведомленность потребителей об имеющихся продуктах здорового питания и особенностях покупки этих товаров отдельным человеком; г) степень доверия к маркетинговым каналам информирования о продуктах здорового питания среди населения Украины. Результаты исследования могут быть полезны производителям продуктов здорового питания, представителям смежных сфер деятельности, которые напрямую связаны с сегментом продуктов здорового питания, а также специалистам, занимающимся разработкой и реализацией стратегий их продвижения.
URI: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/378
Appears in Collections:Кафедра соціально-гуманітарної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikitin_Аnalysis_Of_The_Model.pdf658.17 kBAdobe PDFDownload


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.