Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/375
Назва: | Розвиток особистісно-професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти |
Інші назви: | Развитие личностно-профессиональной компетентности педагогов в условиях последипломного образования Teachers’ personal and professional competence development of postgraduate education |
Автори: | Грицай, Сергій Михайлович Грицай, Сергей Михайлович Hrytsai, Serhii Mykhailovych |
Ключові слова: | компетентність компетентность competence особистісно-професійна компетентність личностно-профессиональная компетентность personal and professional competence освіта образование education післядипломна освіта последипломное образование postgraduate education компетентнісний підхід компетентностный подход competency approach |
Рік публікації: | 2021 |
Видавець: | Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського |
Бібліографічний опис: | Грицай С. М. Розвиток особистісно-професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. 2021. № 5 (200). С. 25–30. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/243305/243504. |
Короткий огляд (реферат): | Розкрито сутність та особливості післядипломної педагогічної освіти, проаналізовано сучасні зміни в освіті та вимоги до педагога як фахівця та особистості. Автором висвітлено основні результати дослідження розвитку особистісно-професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти за результатами виконання у комунальному закладі «Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» науково-дослідної теми «Теоретико-методичні засади розвитку особистісно-професійної компетентності педагога в системі післядипломної педагогічної освіти», затвердженої Міністерством освіти і науки України. Доведено, що процес розвитку особистісно-професійної компетентності педагога є цілісним і динамічним, оскільки передбачає адаптивність у підходах до змісту та вибору форм і методів в організації освітнього процесу. Раскрыты сущность и особенности последипломного педагогического образования, проанализированы современные изменения в образовании и требования к педагогу как специалисту и личности. Автором освещены основные результаты исследования развития личностно-профессиональной компетентности педагогов в условиях последипломного образования по результатам выполнения в коммунальном заведении «Сумский областной институт последипломного педагогического образования» научно-исследовательской темы «Теоретико-методические основы развития личностно-профессиональной компетентности педагога в системе последипломного педагогического образования, утвержденной Министерством образования и науки Украины. Доказано, что процесс развития личностно-профессиональной компетентности педагога является целостным и динамичным, поскольку предполагает адаптивность в подходах к содержанию и выбору форм и методов организации образовательного процесса. The concept and features of postgraduate pedagogical education, changes in education and requirements for a teacher as a specialist and personality are in the focus of the article. The author highlights the main results of the study of teachers’ personal and professional competence development in postgraduate education based on the results of «Sumy Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education» the research topic «Theoretical and Methodological Fundamentals of Teachers’ Personal and Professional Competence of Development in Postgraduate Pedagogical Education», approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine. Due to the results of the experimental work performed, the content and components of teacher’s personal-professional competence development in the system of postgraduate pedagogical education have been determined. The model teacher’s personal and professional competence development in a system of postgraduate pedagogical education has been developed. It consists of the following three blocks: the teacher’s personal and professional competence structure; indicators of the levels of teacher’s personal and professional competence development; organizational and methodological conditions for teacher’s personal and professional competence development. Based on the results of the study and goal of providing favorable conditions for the teacher’s personal and professional competence development, as part of the teaching staff ’s advanced training, the elective courses have been developed and implemented at the Institute. The author notes that the transition of postgraduate education system to a competence-oriented one involves selecting content and it’s structuring with the simultaneous determination of the effective component of the educational process – the acquisition of competencies by students and the ability to purposefully form key and subject competences. It is proved that the process of teacher’s personal and professional competence development is holistic and dynamic. It implies adaptability in approaches to the content and choice of forms and methods in the organization of the educational process. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/375 |
Розташовується у зібраннях: | Кафедра педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Hrytsai_Teachers’_Personal_And_Professional_Competence.pdf | 284.49 kB | Adobe PDF | Завантажити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.